5 handige tips bij het starten van je Magento webshop

29 februari 2016 | Maarten Peeters
Eigenaar / E-commerce consultant

Uit nieuwe cijfers van het CBS is gebleken dat er het afgelopen jaar 8000 nieuwe webwinkels zijn gestart. Daarnaast zijn er ook 5000 gestopt. Hoe dit kan? Ondernemers investeren niet in de juiste zaken of onderschatten het online ondernemen. Vaak zijn ondernemers opzoek naar ‘the next big thing’ een webshop is relatief eenvoudig te beginnen en men ziet het vaak als een enorme kans waardoor ze relatief weinig te verliezen hebben.

De online bestedingen zitten nog steeds volop in de lift wat voor de e-commerce branche een positieve ontwikkeling is. Toch is het niet eenvoudig om een succesvolle webshop te starten. De e-commerce markt is enorm volwassen geworden in slechts enkele jaren tijd, als ondernemer zult u dan ook een gedegen e-commerce strategie moeten hebben om de markt van nieuwkomers te betreden.

webwinkel

Tip 1: Maak voldoende tijd vrij voor je Magento webshop

Het is echt niet meer mogelijk om nog maar ‘half’ online te zijn als je serieus online wilt ondernemen. Waar veel shops beginnen of ooit zijn begonnen als bijbaan, wordt er zeker aan het begin onderschat hoeveel tijd de werkzaamheden van een webshop met zich meebrengen. Denk aan klantvragen, pakketjes die retour komen, voorraadbeheer het algehele onderhoud van een webshop. Daarnaast is een goede marketing strategie van essentieel belang om traffic en dus omzet te genereren.
Tijd mini

Tip 2: Wees onderscheidend op meerdere vlakken

Waar voorheen de retailer zijn klanten nog wist aan te spreken bij de voor- en achternaam en zo de klanttevredenheid direct kon meten gaat dit in de e-commerce branche net even anders. Klanten zullen op alle vlakken op hun wenken bediend moeten worden. Dit begint met een geoptimaliseerde webshop waarbij zaken als gebruikersgemak, orderafhandeling, aftersales en klantenservice een grote rol spelen.

De webshops die een fantastische service weten te combineren met een doordacht assortiment en scherpe prijzen hebben een goede kans van slagen.

aangepast retailer mini

Tip 3: Stel vast wat belangrijk is voor je bezoeker

Denk goed na over hoe je de online bezoeker van je Magento webwinkel gaat benaderen. Wat vinden zij belangrijk? Moet de shop super snel zijn? Ultra eenvoudig afrekenen? Gelikt responsive design? Willen ze bestellen via bestellijsten of willen ze juist op het gemak lekker door je shop neuzen? Allemaal zaken die je van te voren moet vaststellen als het gaat om online gebruikersgemak.

Het is belangrijk te onderzoeken waar je het beste in kan investeren. Zo is bij de ene shop de prijs leidend en bij een andere shop juist het grote aanbod, de service, gratis levering of de ruime bezorgtijden op je favoriete afhaalpunt of thuis.

Naast je mooie Magento shop met passend assortiment is het zaak dat je de bezoeker een zo’n prettig mogelijk verblijf biedt in je webwinkel en wil je natuurlijk dat ze zoveel mogelijk afrekenen. Zorg voor een uitgebreide zoekfunctie en filters, mooie afbeeldingen, up- en cross sell activiteiten. “andere kochten ook…” of bied producten aan in bundels.

Denk goed na hoe je doelgroep benaderd wenst te worden. Als zij een vraag hebben willen ze dan een kort en praktisch antwoord of een nette lange mail. Zouden ze liever even willen chatten met een medewerker? Bellen? Of vragen ze liever een officiële offerte op? Probeer verschillende opties te testen om te zien welke opties het beste converteren.

ouderen mini

Tip 4: Bedenk goed welke markt je gaat betreden

Voordat je de onlinemarkt bestormt met jouw product lijkt het mij verstandig om na te gaan of je een unieke toevoeging bent. Je kunt natuurlijk online gaan met de zoveelste kleding-, audio en hifi- of auto onderdelenwinkel maar lukt het je om daarmee je hoofd boven water te houden? En realiseer je dat een goedlopende fysieke winkel nog geen garantie is voor online succes. Een niche markt met relatief weinig concurrentie vergroot je kansen tot succes.

Onderschat niet je eigen kennis als het gaat op online ondernemen. Onderzoek uitvoerig de markt waarin je wil gaan opereren en maak op basis daarvan een verstandige keuzes.

onderzoek mini

Tip 5: Wees kritisch over de uitstraling van je shop

Als je onderzoek hebt uitgevoerd en budget hebt vrijgemaakt bedenk dan goed dat je naast de bouw van je shop ook moet investeren in de uitstraling van je shop, de logistiek en marketingactiviteiten.

Gezien de grote concurrentie online is de uitstraling, het gebruikersgemak en de conversie van je webshop erg belangrijk. Wekt je webshop vertrouwen? En kan deze meedingen in een grote concurrerende markt vol online shoppers die steeds meer verwend raken door grote online partijen met enorme budgetten? Ook voor webshops gemaakt met Magento geldt natuurlijk hetzelfde, bijna alles kan worden gerealiseerd alleen moet je als ondernemer wel de juiste keuzes maken. Vanuit BigBridge denken we daarom graag mee met onze klanten, bekijk onze Magento dienstenpagina voor een overzicht van wat wij voor u kunnen betekenen. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden van Magento en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat u succesvol kunt ondernemen.

Ik ben er van overtuigd dat de online markt nog niet verzadigd is. Ik ben er wel van overtuigd dat de tijd van ‘even een webshop beginnen’ voorbij is. De online markt is in korte tijd een zeer volwassen speelplaats geworden voor de ervaren ondernemer met een duidelijke visie.

Maarten Peeters
Eigenaar / E-commerce consultant
Als e-commerce specialist adviseer ik organisaties over de mogelijkheden van Magento. Daarbij help ik uw visie te vertalen in succesvolle oplossingen. Benieuwd waarin BigBridge en Magento het verschil maken? Neem contact op