8 tips voor meer omzet en conversie met uw webshop

Omzet begint met vertrouwen. Dat is een feit. Vertrouwt een klant uw webshop niet? Dan komt die felbegeerde aankoop nooit. Start daarom met de basis. Hoe dat moet? We zetten de 8 meest succesvolle tips voor meer consumentenvertrouwen in uw webshop, en daarmee een stijgende conversie en omzet, overzichtelijk voor u op een rijtje. Voor de meest succesvolle start ever.

Zet klantbeoordelingen in

De tijden waarin het verstandig is om zelf te roepen hoe goed u bent liggen al een hele tijd achter ons. Gelukkig maar. De toenemende transparantie in salesland houdt rotte appels veilig buiten de deur. Als u doet wat u belooft dan komen de goede reviews vanzelf. En dát geeft pas vertrouwen aan uw klanten. ‘Als zoveel anderen zeggen dat het goed is, dan moet dat wel kloppen,’ meent de gemiddelde consument. Kies voor inzet van bekende namen als Kiyoh, FeedbackCompany en Trustpilot. Al deze diensten kunnen eenvoudig geïmplementeerd worden binnen Magento. Er worden automatisch mails naar uw klanten verstuurd waarin wordt gevraagd een review te schrijven, dit alles gaat dus geheel automatisch. En, last but not least, houd het authentiek. Zelfgeschreven positieve reviews zijn niet meer van deze tijd. En onnodig. U gaat voor oprechte kwaliteit op eigen kracht. Toch?

Reageer via chat

De wereld verandert in een snel tempo. Termen als 24/7 zijn de standaard geworden. Als internetondernemer is niet bereikbaar zijn geen optie meer. Ook niet op zondagmiddag om 14.00 uur. Installeer daarom een chatfunctie, bijvoorbeeld via een betrouwbare partner als Zopim op uw webshop. Ook voor Zopim geldt dat deze dienst eenvoudig binnen uw Magento webshop is te implementeren. Zopim heeft een tal van mogelijkheden en u kunt er zelf gratis gebruik van maken. Als u gebruik maakt van Zopim is het ontzettend belangrijk om direct te reageren. Een klantvraag via deze chatfunctie is eigenlijk een signaal: ik wil kopen. En wel nu! Niet reageren is not done. Regeren is vooruitzien. En dat geldt ook voor ondernemen. Wie wil winnen moet alert zijn en gáán als de klant daarom vraagt. Anyplace. Anytime. Anywhere.

Magento-Zopim

Deel uw waardevolle kennis

Mensen voelen haarfijn aan of u oprecht kennis met ze deelt of dat u vooral bezig met het zoveelste commerciële kunstje. Kiezen voor het delen van content die interessant is voor uw doelgroep is goud waard. Waarom? Als mensen ervaren dat u investeert in een relatie, dan staan ze open voor uw verhaal. Start met bloggen. Of laat dit doen. Blog minimaal maandelijks, liever nog tweewekelijks. Zo blijft u op de radar van uw potentiële klanten en zet u eenvoudig latente behoeften om in manifeste wensen. Een professionele copywriter bedenkt samen met u in een mum van tijd relevante onderwerpen. Regelmatig bloggen is ook goed voor de vindbaarheid van uw Magento webshop in Google, zeker als de goede zoektermen subtiel in de tekst worden verwerkt. Blog, en belangrijker nog: houd vol. Consumenten zijn gek op consistentie, dat geeft ze houvast. Durf kwetsbaar te zijn. Creëer betrokkenheid. En áls de koopklare consument dan op zoek is naar dat ene product dan staat u top-of-mind en bestellen ze zonder aarzelen via uw webshop. Waarom? Omdat ze vertrouwen hebben in uw verhaal. Storytelling noemen we dat.

Als u gebruik maakt van Magento zijn er verschillende extensies beschikbaar om een professioneel blog op te zetten, volledig in de huisstijl van uw Magento webshop en responsive gebouwd. Een veel gebruikte extensie is die van Fishpig, met deze extensie is het mogelijk om WordPress binnen Magento te integreren. WordPress is open-source en wordt wereldwijd het meest gebruikt om blogs te creëren. Door WordPress binnen Magento te integreren ben u zeer flexibel en heeft u veel mogelijkheden, u combineert hiermee dus het beste van twee werelden.

Vermeld duidelijke contactgegevens

Sommige webshops zijn ware zoekmachines op zich. Een simpel telefoonnummer of een e-mailadres zit regelmatig verstopt achter een mini-woordje ‘contact’. Grote kans dat uw klant afhaakt. Een gemiste kans door een onnodige beginnersfout. Dat kan anders. Succesvolle webwinkeliers doen het al jaren: zij verplaatsen zich volledig in de klant die hun webshop bezoekt. Ze bekijken hun eigen webshop en stellen zichzelf continu vragen: Stel ik ben een klant, zie ik nu in één oogopslag wat deze webshop verkoopt? Waar staan de contactgegevens? Hoe veilig ervaar ik de betaalomgeving? Staan er reviews op deze webshop? Kan ik eenvoudig retourneren als het product me niet bevalt? Kan ik deze winkel ook fysiek bezoeken? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kijk onbevangen als een kind. Dat is misschien wel de beste tip. Bezoek uw webshop en kijk kritisch naar de tekst, de kleuren en de afbeeldingen: zeg eens eerlijk, zou u zelf kopen als dit een voor u onbekende webshop was? 

Zorg voor professioneel responsive design

Niets is zo ergerlijk als een webshop die niet functioneert op alle devices. Het roept niet alleen irritatie op bij uw bezoeker, het is ook dodelijk voor een professionele uitstraling. Door te investeren in een webshop die op elk apparaat perfect te gebruiken is, bewijst u een gedegen ondernemer te zijn met een vooruitziende blik. Uw bedrijfsprofiel moet succes uitstralen in de jungle die internet heet. Dat wekt vertrouwen. En, weet u het nog, vertrouwen leidt tot serieuze conversie. Bij BigBridge bouwen wij uitsluitend responsive webshops. Bekijk ons Magento portfolio voor meer informatie.

POM-Amsterdam

Maak uw winkel fysiek

Een eenvoudige webshop starten kan tegenwoordig iedereen. Maar echt serieus ondernemen en zorgen dat uw webshop daadwerkelijk succesvol wordt is natuurlijk een compleet ander verhaal. We zien steeds vaker dat succesvolle webshops zich onderscheiden door ook gebruik te maken van een fysieke afhaallocatie of winkel. De aanwezigheid van een fysieke winkel geeft in zo’n situatie aanvullend vertrouwen. Van clicks naar bricks, noemen we dat. Wellicht bent u als ondernemer vast al eens aan het rekenen geslagen, want een fysieke winkel kost geld. En kosten? Daar houdt u als ondernemer niet van. Bekijk het daarom ruimer. Vermijd dure huurcontracten of langdurige constructies. Start een pop-up store of creëer eenvoudig een shop-in-shop in een bestaand pand. Huur in het meest summiere geval slechts een paar meter schapruimte. Enkele foto’s van uw producten op een fysieke locatie doen wonderen voor het consumentenvertrouwen. En voor uw omzet.

Heeft u reeds een fysieke winkel? Dan zijn er veel mogelijkheden om uw sales een extra boost te geven. Zo kunt u denken aan een bestelzuil in uw winkel, hiermee biedt u klanten de mogelijkheid te kiezen uit een groter assortiment dan hetgeen u op voorraad heeft. Ook dit soort systemen zijn te realiseren voor Magento, daarbij valt het gehele proces van bestellen tot verzending te automatiseren en wordt uw webshop direct gekoppeld met uw POS, ERP of PIM systeem. Wanneer dit soort oplossingen op de juiste manier worden ingezet kan hier nog veel winst worden behaald. 

Bricks-en-clicks

Beslis over keurmerken

De discussie over de zin en onzin van keurmerken is al lange tijd gaande. Vroeger stond een keurmerk voor betrouwbaarheid. Tegenwoordig schieten ze als paddenstoelen uit de grond. En waar veel aanbod is. Precies. Daar neemt de vraag af. Klanten én webwinkeliers zien door de bomen het bos niet meer. Ons advies? Vertrouw op uw intuïtie. En op de reviews die uw tevreden klanten achterlaten op uw webshop. Deze zeggen wat ons betreft veel meer over de actualiteit en klanttevredenheid dan een duur gekocht keurmerk dat ergens passief op uw webshop aanwezig is.

Maak het persoonlijk

Mensen weten graag waar ze aan toe zijn. Een webshop wordt pas persoonlijk als de lezer een beeld krijgt van de mensen erachter. Zoals we eerder opmerkten helpt het schrijven van kwalitatief hoogwaardige blogs enorm mee om vertrouwen te wekken. Ook de over ons of klantenservice pagina is enorm belangrijk en hier kunt u het verschil mee maken. Klanten twijfelen vaak en gemiddeld worden er 3 webshops bezocht alvorens er wordt overgegaan tot het plegen van een aankoop. Wanneer de prijzen bijna overal gelijk zijn wordt er door de klant gekeken naar zaken als uitstraling en de organisatie achter de webshop.

Een goede klantenservice pagina bestaat niet uit lappen tekst over bijvoorbeeld de historie van het bedrijf, maar geeft visueel kort en bondig aan waarin uw webshop het verschil maakt met de concurrent en wat de toegevoegde waarde is voor uw klant. Verplaats u dus continu in uw afnemer. Kruip in zijn huid en kies voor omzet. Een goede klantenservice pagina weet een twijfelende bezoeker alsnog over de streep te trekken, hierdoor kunt u de conversie en dus uw omzet dus behoorlijk verbeteren.

Uiteraard is er nog veel meer te vertellen over het winnen van vertrouwen en het behalen van meer omzet door het verbeteren van de conversie. Wilt u niet wachten op het volgende blog, bel dan met één van onze Magento e-commerce professionals via 024-700 9771

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.