Het belang van duidelijke call to actions binnen uw Magento webshop

19 februari 2016 | Maarten Peeters
Eigenaar / E-commerce consultant

U wilt voorop blijven lopen in de markt? Dan weet u hoe belangrijk het is om uw Magento webshop continu te optimaliseren, dit om een goede conversie te behalen en te behouden.

Een belangrijk onderdeel om de conversie binnen Magento te verhogen is het gebruik van een duidelijke call to action: dit is onmisbaar binnen élke pagina van uw webshop. Waarom? Het maakt de klant duidelijk wat er van hem verwacht wordt. Maar eerst bepaalt u uiteraard het doel per pagina, want verkopen gaat in stappen. Misschien heeft u weleens gehoord van de AIDA-formule? Deze gaat uit van Attention, Interest, Desire en Action. En precies die laatste stap gaat u de gewenste conversie (en dus meer omzet) opleveren.

Neem twijfel weg bij uw bezoekers

Om te beginnen dient er eerst te worden vastgesteld wat het specifieke doel van de pagina is. Wilt u informeren, verkopen of de klant telefonisch of via een formulier contact op laten nemen? Een potentiële klant wil (vaak onbewust) duidelijkheid. Bij een B2C webshop gaat het in bijna alle gevallen om de directe verkoop van producten. Bij B2B webshops kan het ook gaan om het genereren van leads, potentiele klanten kunnen bijvoorbeeld een contactformulier invullen. Bekijk als voorbeeld de Magento webshop van Technischeprodukten.nl in ons portfolio. Bij deze webshop is zowel de directe verkoop, als het genereren van leads van belang.

Onderzoeken op het gebied van consumentengedrag wijzen uit dat onzekere klanten vrijwel niet overgaan tot aankoop. Twijfel doet mensen wegklikken, zeker op een snel medium als het internet waar het aanbod en dus uw concurrentie overweldigend is. Juist daarom moet elke pagina binnen Magento exact tonen wat uw bezoeker verwacht. Uw bouwt het verkoopproces subtiel op zodat de klant in spé zich goed geïnformeerd, zelfverzekerd en tegelijkertijd vrij voelt om te kiezen. Als u tips wilt hebben hoe u dit kunt bereiken lees ons blog 8 tips voor meer omzet en conversie met uw webshop.

Magento-call-to-action-2

Hoe gaat u dat in basis bereiken? U zult de bezoeker binnen uw webshop subtiel maar resoluut naar de bestelbutton moeten begeleiden. Feitelijk strooit u broodkruimels die uw klant op een natuurlijke manier leiden naar het geboden product of dienst. Daar bedoelen we in het licht van dit artikel mee dat de doelen per pagina heel helder zijn zodat de klant geen reden tot aarzelen heeft. Een goede e-commerce partij kan u helpen bij de realisatie van een conversieverhogend design. Vaak valt er met een aantal kleine wijzigingen in een design al veel winst te behalen.

De beste call to action binnen Magento

Wanneer u binnen elke pagina van uw webshop het doel heeft bepaald wordt het tijd om gerichte call to actions in te zetten binnen Magento. We geven een misschien ietwat overdreven voorbeeld maar dat illustreert wel duidelijk waar het om gaat. Lees maar eens de volgende zin: U kunt hier klikken om te bestellen. Zet dat aan tot kopen? Of geeft dit ruimte om weg te klikken? Het staat er zelfs: U kúnt hier klikken. Het menselijk brein reageert automatisch met de gedachte: oké, ik kán er dus ook voor kiezen om níet te bestellen. En precies dát wilt u voorkomen.

Duidelijke call to actions worden geformuleerd in een actieve schrijfstijl. Voorbeelden zijn: Bestel nu. Klik hier. Meer informatie. Bekijk de details. In winkelwagen. Mis niets, schrijf u direct in! etc. Deze woorden zorgen er, in combinatie met een conversiegericht Magento responsive maatwerkdesign voor dat uw content volledig aansluit bij uw doelgroep.

Waar het om gaat is dat uw webshop op alle fronten de bezoeker verleidt tot het doen van die felbegeerde aankoop. Bekijk het als het perfecte samenspel tussen tekst, kleuren, buttons, een hoge laadsnelheid en natuurlijk diverse andere technieken waaronder extensies en uiteindelijk A/B testing om de conversie te verhogen.

Onze call to action

Zie dit blog als een mini-cursus ‘call to actions binnen Magento’. Naast het gebruik van duidelijke call to actions zijn er nog veel andere zaken waar uw webshop aan moet voldoen om succesvol te zijn. Benieuwd hoe we op meerdere fronten uw webshop en daarmee uw omzet naar een hoger niveau kunnen tillen? Bel mij op 024-7009771 en ik adviseer u graag over de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maarten Peeters
Eigenaar / E-commerce consultant
Als e-commerce specialist adviseer ik organisaties over de mogelijkheden van Magento. Daarbij help ik uw visie te vertalen in succesvolle oplossingen. Benieuwd waarin BigBridge en Magento het verschil maken? Neem contact op