Een kijkje in de glazen bol: 5 Webdesign trends voor 2014

De eerste kerstballen liggen alweer in de winkel. De hoogste tijd om eens vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Het blijft natuurlijk gissen wat volgend jaar ons gaat brengen. Toch hebben wij vijf trends op een rij gezet die het volgens ons gaan halen in 2014:

 

1. Responsive & Mobile first design

responsive
De voorspelling is dat er begin 2014 meer mobiele abonnementen zijn dan het totaal aantal wereldbewoners. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om te zorgen dat je webshop ook op telefoons en tablets optimaal draait. Volgend jaar wordt het zelfs de standaard om eerst voor mobiel te ontwerpen en daarop de versies voor tablet en pc te baseren; mobile-first design.

Een goede responsive webshop is op zowel mobiel, tablet als PC optimaal in gebruiksgemak en uitstraling. Op telefoons en tablets bestaat er bijvoorbeeld geen muis-over. Dit heeft invloed op de opbouw van het menu en de hele interface van de site.

 

2. Flat design

flatdesign
Deze trend is in 2013 uitgegroeid tot een ware hype. Grote spelers als Google en Microsoft zijn afgelopen jaar overgestapt op flat design. Flat design is eenvoudig en plat. Typografie speelt hierbij een grote rol. De eenvoud van het flat design zorgt voor meer gebruiksgemak. Bezoekers worden niet afgeleid en kunnen zich beter richten op de content die er toe doet. Ook in 2014 zal deze trend zich nog verder ontwikkelen. In de huidige tijd waarin we overspoeld worden met informatie is het een verademing om die informatie op een duidelijke en eenvoudige manier te ontvangen.

 

3. Webfonts

webfonts
Doordat Google haar font-bibliotheek flink heeft uitgebreid, wordt het gebruik van aparte fonts op het web steeds eenvoudiger en gangbaarder. Met een uniek lettertype geef je webshops een eigen uitstraling en kan je het merkgevoel nog beter tot zijn recht laten komen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je site veel langzamer wordt. Google optimaliseert al zijn fonts voor het web en geeft per font aan wat het met de laadtijd van een site zal doen.

 

4. Vaste header

vasteheader
Het internet wordt steeds sneller. Er kunnen meer producten getoond worden wat zorgt voor steeds langere pagina’s. Het is bij lange pagina’s erg vervelend om weer helemaal naar boven te moeten scrollen om naar een andere pagina te navigeren. Een goede en gebruiksvriendelijke oplossing hiervoor is de vaste header. De header met menubalk, in een verkleinde versie, blijft bij het scrollen aan de bovenkant van je browser plakken. Op deze manier is de navigatie altijd in beeld. Dit is een pré voor het gebruiksgemak.

 

5. Felle kleuren

fellekleuren
Tot slot een van de meest opvallende trends: de felle kleurenpaletten. Waar er tot nu toe vooral op safe gespeeld werd met grijstinten en een enkele contrastkleur zien we op het internet steeds meer kleurrijke websites. Er wordt veel gekozen voor kleuren die richting neon gaan en er worden ook steeds meer verschillende kleuren gecombineerd. Een trend die ook van 2014 een vrolijk en kleurrijk jaar gaat maken.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.