Omzet webshops in 2015 gestegen: hoe wordt u succesvol in 2016?

Het CBS is met cijfers naar buiten gekomen waaruit blijkt dat in 2015 maar liefst 77% van de Nederlanders wel eens online shopt. In vergelijking met 3 jaar geleden gaat dit om 1,1 miljoen mensen meer.

Als we verder kijken komen er een aantal interessante zaken naar voren. Zo blijkt uit de cijfers dat de grootste groep online shoppers zich bevindt in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 45 jaar. Deze groep weet de weg naar de webshops het beste te vinden. Van deze doelgroep geeft 92% aan dat ze de afgelopen 12 maanden iets online hebben besteld.

Personen-die-online-aankopen-doen

Bron: CBS

Ook ouderen shoppen steeds meer online

Dat ouderen steeds beter de weg weten te vinden op het internet was al duidelijk. De laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen aan dat ook ouderen steeds meer shoppen via internet. In de leeftijdscategorie van 65 tot 75 jarigen koopt inmiddels meer dan de helft wel eens iets online. Dit is een behoorlijke toename ten opzichte van vorig jaar, toen was dit namelijk nog zo’n 40 procent. De grootste groei vindt dan ook plaats in deze categorie en het is voor het eerst dat meer dan de helft van de 65 tot 75 jarigen iets online heeft gekocht.

Mannen kopen meer online dan vrouwen

Dat vrouwen van online shoppen houden zal niemand verbazen. Wat uit de cijfers van het CBS naar voren komt is dat mannen vaker online shoppen dan dames, en daarbij ook nog eens meer besteden. Wat vooral blijkt is dat niet zozeer het aandeel tussen mannen en vrouwen veel verschilt maar meer de frequentie waarmee gekocht wordt, en het bedrag wat daarbij wordt besteed. Mannen blijken niet alleen vaker online te shoppen maar geven in totaal ook meer geld uit. Dat er meer door mannen wordt besteed is wellicht toe te schrijven aan het feit dat ze vaak andere producten online kopen. Denk hierbij aan elektronica, gadgets, hard- en software. Vrouwen daarentegen kopen meer kleding, schoenen en beauty producten.

Webshops versus reguliere detailhandel

Dat de reguliere detailhandel aanzienlijk minder groei heeft gerealiseerd is wel duidelijk. Ook zijn veel detaillisten behoorlijk in de problemen gekomen waarbij de online concurrentie van andere spelers een belangrijke rol heeft gespeeld. Tijdens het schrijven van dit artikel staan de V&D, de Macintosh Retail Group (bekend van o.a Scapino, Dolcis, Invito en Manfield) en de winkelketen DA op rand van faillissement. Op zich niet vreemd dat steeds meer winkels het lastig krijgen als je de cijfers van het CBS bekijkt. Deze tonen namelijk aan dat webshops een omzetgroei hebben gerealiseerd van 19%. De reguliere detailhandel blijft daarbij ver achter met slechts een magere 1% groei.

Ook webshops moeten constant innoveren om voorop te blijven lopen

Steeds meer consumenten kiezen niet alleen voor gemak maar worden ook kritischer waar het gaat om productaanbod en service. Grote spelers zoals Zalando, Bol.com en CoolBlue spelen daar al jaren perfect op in en zetten een standaard. Door een enorme keuze te combineren met een hoog service level weten zij wel elk jaar opnieuw prachtige groeicijfers te realiseren. Daarbij moet wel gerealiseerd worden dat er achter de schermen bij dit soort webshops continu wordt gewerkt aan het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van de conversie. Door o.a gebruik te maken van gratis verzending en retourneren, het inzetten van gepersonaliseerde aanbiedingen en in bepaalde gevallen al same day delivery aan te bieden weten zij klanten perfect aan zich te binden.

Webshops hebben volop kansen voor groei maar ook verbetering is noodzakelijk

Dat webshops nog steeds de mogelijkheid hebben om verder door te groeien is zeker duidelijk. Maar toch is er nog steeds een grote groep consumenten die niet of nauwelijks online shoppen. Ook hier is onderzoek naar gedaan om erachter te komen wat daarvan de oorzaken zijn. De volgende punten bij deze groep consumenten kwamen naar voren:

  • Ze willen het product liever in het echt / fysieke winkel bekijken
  • Grote bezorgdheid over de privacy (invullen van persoonlijke gegevens)
  • Een gebrek aan vertrouwen in goede levering, makkelijk retourneren en klachtenafhandeling
  • Niet goed begrijpen hoe de webshop en het bestellen werkt

Als je bovenstaande zaken bekijkt valt mij op dat er op dit vlak dus nog volop ruimte tot verbetering is bij veel webshops. Zo heb ik in een vorig blog geschreven over het gebruik van HTTPS binnen Magento ter verbetering van de veiligheid. Maar ook over hoe er binnen Magento gebruik kan worden gemaakt van flexibele bezorgopties. Ook het afhalen van pakketten in de winkel is hierbij mogelijk.

Is dit mogelijk binnen Magento?

Binnen Magento zijn al dit soort zaken prima te regelen. Maar los van alle technische mogelijkheden is het daarbij wel van cruciaal belang dat webshops deze zaken ook duidelijk communiceren richting de bezoekers (lees potentiele kopers). Alleen roepen dat er goede service wordt geboden of dat er eenvoudig geretourneerd kan worden is dus niet voldoende.

Zorg voor een duidelijke webshop, geef bezoekers vertrouwen en neem twijfels weg

Bezoekers zullen op verschillende manieren moeten worden overgehaald om het product bij u af te nemen in plaats van bij de concurrent. Een aantal kleine voorbeelden hoe dit bereikt kan worden zijn: het concreet inzichtelijk maken van de bezorgopties, het duidelijk communiceren van verzendkosten, het realtime kunnen stellen van vragen (chat) en bijvoorbeeld het tonen van klanten reviews. Dit alles heeft als doel het vertrouwen bij de bezoekers te verhogen waardoor de conversie zal stijgen. Ook het uitlichten van de organisatie achter de webshop kan belangrijk zijn om twijfelende bezoekers over de streep te trekken.

Daarnaast blijkt er nog steeds een groep consumenten te zijn die niet begrijpen hoe ze online moeten bestellen. Er is helaas niet verder onderzocht waar dat precies aan ligt. Wat ons bij BigBridge zeker wel opvalt is dat veel webshops in basis al geen ‘doordacht’ responsive design hebben. In deze gevallen sluit de webshop niet aan bij de doelgroep en ontbreekt het tevens aan een duidelijke structuur en navigatie. Dit is zonde van de investeringen die worden gedaan om traffic naar de webshop te genereren. Het genereren van traffic is zeer kostbaar en juist door deze zaken te verbeteren kan de conversie en daarmee de omzet enorm worden verhoogd.

Positieve vooruitblik 2016

Ondanks dat er bij veel webshops nog veel valt te verbeteren zijn de vooruitzichten voor 2016 zeker positief te noemen. Meer consumenten in diverse leeftijdscategorieën zullen online aankopen doen en de kans op meer omzet bij veel webshops is daarmee zeker aanwezig. Wel moet worden beseft dat Nederland naar schatting circa 40 duizend webshops telt. Veel van deze webshops, en dus ook uw concurrenten zitten zeker niet stil. Zij blijven continu innoveren en verbeteren om zo voorop te blijven lopen in een concurrerende markt. Daarbij zullen zaken als onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde bieden aan uw klanten steeds belangrijker worden om goede groeicijfers te realiseren.

En…..Hoe blijft u de concurrentie een stap voor in 2016 en gaat u zorgen voor meer omzet?

Benieuwd naar onze visie op e-commerce, en de mogelijkheden die BigBridge voor uw online succes kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.