Veel webshops stoppen binnen 1 jaar. Hoe u wel succesvol kunt zijn!

Bram van der Wal
Eigenaar / Project manager

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat gemiddeld 20% van de webshops na ongeveer 1 jaar haar deuren alweer moet sluiten. Volgens Thuiswinkel.org is er dan ook duidelijk sprake van een trendbreuk.

Volgens ons kon dit ook niet uitblijven aangezien veel mensen die een webshop beginnen met veel aspecten geen of niet genoeg rekening houden. Een goede webshop runnen kost veel tijd, inzicht en betekent vooral hard werken aan bijvoorbeeld je naamsbekendheid en algehele marketing.

Nu valt het wel zeer duidelijk op dat het grote gros van de webshops er dusdanig uitzien dat je als klant ook niet wordt verleidt om tot aankoop over te gaan. Dit laatste klinkt misschien vreemd, maar bedenk dat veel beginnende ondernemers zonder een goed doordacht plan voor 25 euro per maand een webshop oplossing huren of een standaard template laten installeren en er dan vervolgens achterkomen dat er niet of nauwelijks iets wordt verkocht. Bij al deze standaard oplossingen zijn de beperkingen enorm groot en kunt u zich bij voorbaat al nauwelijks onderscheiden binnen het toch al grote aanbod.

Een onderscheidend vermogen zit hem uiteraard in veel factoren. Begint u bijvoorbeeld de zoveelste webshop in kinderkleding dan zult u een zeer uitgekiend marketingplan en onderscheidende collectie moeten hebben om een plekje te kunnen veroveren in de toch al zo volle online kinderkledingmarkt. Een van de belangrijkste punten hierbij is uw etalage op het internet oftewel: hoe ziet uw webshop eruit?

U kunt nog zoveel tijd steken in online kanalen zoals social media, adwords, organic search en vergelijkingssites, als uw webshop niet tot in de puntjes klopt en dus niet goed converteert heeft u weinig tot niets aan deze inspanningen.

De webshops die wel degelijk succesvol zijn hebben allemaal een ding gemeen: het fundament van de onderneming oftewel de ‘webshop’ klopt gewoon! Er is volop rekening gehouden met de beleving van de klant, usability, social media integratie en conversie optimalisatie. Concreet: Een professionele webshop gebouwd op basis van doordacht maatwerk die perfect aansluit bij de behoefte van de bezoeker.

Oplossingen zoals een standaard Magento template of een webwinkel platform op basis van een vast bedrag per maand werken bij voorbaat dan ook niet. In deze groep bevinden zich dan ook veel webshops die moeite hebben het hoofd boven water te houden.

Natuurlijk is het hiermee niet gezegd dat alleen een maatwerk webshop per definitie wel werkt. Een webshop runnen kost zoals eerder gezegd op alle vlakken veel tijd en vergt van u als ondernemer dus de nodige investering in marketing, productvernieuwing, etc. Het goede nieuws is dan ook dat er nog volop ruimte is voor nieuwe webshops en goede ondernemers met vernieuwende ideeën, de sleutel tot succes ligt duidelijk bij u als ondernemer!

Hoe denkt u zich te gaan onderscheiden van uw online concurrenten?

Bent u toe aan serieus online ondernemerschap? Wij bouwen Magento webshops op basis van betaalbaar maatwerk. Neem eens contact met ons op om zodat wij uw online ambities kunnen bespreken.

Benieuwd welke klanten u voorgingen? Bekijk ons portfolio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bram van der Wal
Eigenaar / Project manager
Als projectmanager ben ik verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Door efficiënte planningen en op de juiste momenten contact met klanten zorg ik voor een goede ondersteuning tijdens het hele project en daarna. Benieuwd waarin BigBridge en Magento het verschil maken? Neem contact op