Wijziging wetgeving webshops

Uiterlijk eind december 2013 gaat de wet- en regelgeving in Nederland veranderen, er komen nieuwe regels voor het kopen op afstand. Hierdoor geldt voor consumenten in alle lidstaten dat ze dezelfde rechten en plichten op het gebied van online winkelen krijgen. Webwinkels krijgen na het invoeren van deze wet vervolgens een half jaar de tijd om hun webshop en voorwaarden hierop aan te passen. Wat zijn nu de belangrijkste wijzigingen waar u rekening mee moet houden?

Bestellen = Betalingsverplichting
Iets wat in Duitsland al sinds juli 2012 verplicht is, is de melding voor het plaatsen van een bestelling dat een consument een betalingsverplichting aan gaat. Bestelknoppen zoals ‘Naar kassa’ of ‘Bestelling plaatsen’ zijn vanaf dan niet meer voldoende. Er moet ten minste een tekst worden toegevoegd zoals ‘door het plaatsen van deze bestelling gaat u een betalingsverplichting aan’. De tekst in de bestelknop kan worden aangepast naar bijvoorbeeld ‘kopen’ of ‘kopen en betalen’.

Levering binnen 30 dagen
Er geldt voortaan een maximale levertijd van 30 dagen. Wordt de aankoop niet binnen dertig dagen geleverd, dan mag uw klant zijn bestelling annuleren.

Langer de tijd om een bestelling te retourneren
Consumenten krijgen binnen de nieuwe wetgeving 14 dagen de tijd om te beslissen of ze het product of bestelling willen houden of toch terugsturen. Deze bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het bestelde product ontvangt. Nadat de klant u op de hoogte heeft gebracht van het retourneren van een bestelling, heeft hij nog eens 14 dagen de tijd om deze terug te sturen.

Houd er rekening mee dat u uw klant altijd informeert over de retourtermijn. Indien u dat niet doet dan krijgt uw klant maximaal 1 jaar de tijd om zijn bestelling terug te sturen.

Producten zoals muziek, films en downloads zijn, net als nu het geval is, uitgesloten van het herroepingsrecht, net zoals op maat gemaakte producten, tijdschriften en bederfelijke producten.

Terugbetalen hogere verzendkosten
Wanneer uw klant tijdens het plaatsen van zijn bestelling kiest voor een aangetekende zending of spoedzending en hieraan extra kosten zijn verbonden dan hoeft u deze na het retourneren niet te vergoeden, althans niet meer dan de ‘standaard’ kosten.

Stel u biedt gratis verzending en aangetekende zending aan. Uw klant stuurt zijn bestelling terug en krijgt in dit geval alleen de aankoopprijs van de product(en) terug. De extra betaalde kosten voor het verzenden hoeft u niet te vergoeden, u biedt immers als ‘standaard’ gratis verzending aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.