Auteursinformatie via Google+ in de zoekresultaten

Het is nu ongeveer 2 jaar geleden dat Google het mogelijk heeft gemaakt om auteursinformatie te claimen. De vraag is nu: wat is het effect voor SEO?

Al enige tijd is er sprake van ‘AuthorRank’: content die aan een online profiel is gekoppeld zal beter worden beoordeeld dan informatie zonder het auteurschap. Google lijkt hiermee niet alleen te kijken naar links en zoekwoorden maar ook naar de waardering van de auteur.

Daarnaast is uit diverse eyetracking-onderzoeken gebleken dat niet alleen de eerste positie telt. Ook de lagere posities die voorzien zijn van een ‘authorship snippet’ leveren goede resultaten.

SNP_2596491_en_v0

Om de auteursinformatie in de zoekresultaten te tonen heb je een Google+ profiel nodig met een herkenbare foto van je gezicht als profielfoto.

Koppel je content vervolgens aan je Google+ profiel met een geverifieerd e-mailadres (binnen hetzelfde domein als de content) of plaats als volgt op elke pagina een link naar je Google+ profiel:

<a href="[profile_url]?rel=author">Google</a>

Vervang [profile_url] door de URL van je eigen Google+ profiel.

Zolang nog niet alle resultaten voorzien zijn van een auteur kan er een voordeel worden behaald door bovenstaande wijziging te realiseren. Google kan helaas niet garanderen dat deze extra informatie daadwerkelijk wordt weergegeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.