Flowercrush

 Door Tom Ketels
April 27, 2024
5 minuten lezen

Magento 2 en Hyvä zorgen voor de ultieme performance en Core Web Vitals

Instant happiness in huis of op kantoor! Bij Flowercrush vind je de mooiste zijden bloemen waar je eindeloos van zult genieten! Flowercrush verkoopt prachtige zijden boeketten van topkwaliteit en bieden daarmee een goedkoper en duurzamer alternatief dan verse bloemen. Niet voor niets wint deze hippe brand enorm aan populariteit, groeit de Instagram pagina als kool en worden de boeketten inmiddels door heel Europa verzonden.

De ambities van Flowercrush zijn groot, erg groot. En bij grote ambities hoort een volwassen e-commerce platform. De webshop van Flowercrush is door BigBridge ontwikkeld op Magento 2 i.c.m. het Hyvä thema. Razendsnel, zeer gebruiksvriendelijk en klaar voor verdere groei.

“Bij grote ambities hoort een volwassen e-commerce platform als Magento 2.”

Cross-selling

We hebben gekozen om de webshop van Flowercrush te bouwen op Hyvä, een compleet nieuwe front-end voor Magento. Hyvä richt zich op snelheid en is daarmee de beste keuze voor Flowercrush. Ook is Hyvä geoptimaliseerd voor Google, waardoor het halen van hoge scores (90-100) op de Core Web Vitals mogelijk wordt. We kunnen met trots melden dat Flowercrush een score van 99 haalt op desktop. Op mobiele apparaten is deze score gemiddeld 90.

Webshops gebouwd met Hyvä zijn niet alleen supersnel maar ook “developer-friendly”. Hierdoor gaat de ontwikkelsnelheid omhoog en de time-to-market omlaag. De complete time-to-market voor Flowercrush.nl was drie maanden. Om de performance nog verder te verbeteren hebben we gebruik van Varnish Cache gemaakt.

Online beleving en snelheid gaan hand in hand

Om de klant totaal te bedienen verkoopt Flowercrush naast boeketten ook vazen. Omdat deze combinatie ideaal is voor cross-selling hebben we de productpagina van de boeketten aangepast. Naast het boeket worden ook de bijbehorende vazen direct op een aantrekkelijke visuele manier getoond. Bij het toevoegen van een vaas wordt de totaalprijs realtime aangepast.

Flowercrush Productpagina.

Flowercrush verkoopt prachtige zijden bloemen en boeketten en creëert daarmee overal een vrolijke sfeer. Om deze beleving te vertalen naar de webshop hebben we gekozen voor het gebruiken van veel afbeeldingen, ook op de productpagina’s. Dit mocht echter niet ten kosten gaan van de snelheid van de webshop. De balans tussen kwaliteit en snelheid is hierbij de grootste uitdaging geweest. De webshop is compleet responsive en biedt op alle apparaten een prettige user experience. Voor retina apparaten hebben we de resolutie van de afbeeldingen 1.5 keer groter gemaakt. Met deze resolutie zie je op retina schermen een duidelijk betere kwaliteit. We hebben deze afweging gemaakt om de LCP van de Google Core Web Vitals zo laag mogelijk te houden.

Afbeeldingen in WebP formaat

Om kwaliteit en snelheid te combineren hebben we gebruik gemaakt van het WebP afbeeldingsformat. WebP afbeeldingen zijn tot 34% kleiner dan een vergelijkbare JPEG afbeelding. Het verschil met een vergelijkbare PNG afbeelding is 26%. Door deze techniek toe te passen konden we de bestandsgrootte van de afbeeldingen verkleinen, zonder in te boeten aan kwaliteit. Hierdoor kunnen we klanten een visueel aantrekkelijke webshop bieden die ook nog eens razendsnel is.

Klaar voor de toekomst

Naast bovengenoemde integraties hebben we ook Google Tag Manager, Google Analytics, Facebook Business en Klaviyo geïmplementeerd. Hiermee heeft Flowercrush alle marketing tools zelf in handen en kunnen ze zelf campagnes opzetten, marketing automation inrichten of gerichte nieuwsbrieven sturen.

Wil je samenwerken?

Laten we er eens over kletsen, onder het genot van een goede kop koffie!

neem contact op