Kookwinkel

Door Tom Ketels
June 4, 2024
5 minuten lezen

Het omnichannel-recept voor ASPOS met Magento 2

Kookwinkel Oldenhof maakte de overstap naar ASPOS, een hoogstaand ERP-pakket inclusief POS-systeem voor alle filialen om volledig omnichannel te kunnen gaan. De Magento 2 webshop speelt daarbij een cruciale rol. Als digitale partner heeft Bigbridge de koppeling tussen ASPOS en Magento 2 gerealiseerd om de omnichannel-mogelijkheden van ASPOS online te ontsluiten.

Oldenhof wil omnichannel

Familiebedrijf Oldenhof is sinds 1821 actief in de wereld van koken en omvat tegenwoordig dertien filialen in Nederland en België, een eigen kookboekenuitgeverij, een groothandel en de webshop Kookwinkel.nl. Voor elke Foodie en kookliefhebber is Kookwinkel Oldenhof het ware walhalla. Achter de schermen draaide een softwareplatform waar alle bedrijfsprocessen op maat konden worden ingesteld. Handig, maar elke aanpassing kostte budget en tijd, wat resulteerde in een technical debt en een lange time-to-market.

Oldenhof zocht naar een gebruiksvriendelijk alternatief wat tegelijkertijd de mogelijkheid bood om snel te kunnen doorgroeien naar een omnichannel-bedrijf. Daarom koos Oldenhof voor ASPOS van Valk Solutions: een standaardoplossing met ruimte voor maatwerk. In relatief korte tijd stond er een nieuw platform dat vervolgens aan de Magento 2 webshop gekoppeld moest worden. Daar was echter nog geen gestandaardiseerde oplossing beschikbaar voor. Aan Bigbridge de taak om de koppeling op basis van de beschikbare API-documentatie en requirements te ontwikkelen.

"Wij zijn ontzettend blij met de samenwerking met Bigbridge! We kunnen elke Magento 2-uitdaging bij ze neerleggen, ook het koppelen met een uitgebreid en hoogwaardig ERP-pakket zoals ASPOS. Ze denken goed met ons mee om onze website toekomstbestendig te bouwen en houden rekening met nieuwe mogelijkheden.”

ASPOS + Magento 2: het recept voor succes


Valk Solutions biedt met ASPOS Omnichannel Retail Platform een volwaardige oplossing voor retailers zoals Oldenhof om volledig omnichannel te gaan. De REST API om te koppelen met derden is uitgebreid gedocumenteerd en met 100 interactieve diensten bijzonder compleet. In eerste instantie waren er tien nodig om de webshop te koppelen. In een praktische driehoekssamenwerking met Oldenhof en Valk Solutions hebben we de datastromen in kaart gebracht en de technische realisatie uitgevoerd. Vanuit drie verschillende invalshoeken hebben we use cases gedefinieerd en heeft elke partij deze automatisch en niet-automatisch getest.

Performance nu en straks kreeg daarbij onze extra aandacht. Zo kwamen we tot de conclusie dat near-realtime (vijf minuten) voldoende zou zijn voor de koppeling en het systeem niet te veel zou belasten. En door een maximum te stellen aan de mutaties die de sync call doorgeeft, blijft de Magento 2 webshop ook stabiel draaien op drukke momenten zoals Black Friday.

Transformeren naar een omnichannel-bedrijf

Cérise Muller, project manager E-commerce bij Kookwinkel Oldenhof, zegt: "Ons doel met het overstappen naar ASPOS was in eerste instantie het vernieuwen van het kassasysteem en het opbouwen van een nieuw voorraadsysteem. Drie maanden nadat ASPOS live ging toonden we bij elk product op de website de beschikbaarheid en levertijd. Zoekt een klant in de winkel net een ander model koffiemachine? In een handomdraai kunnen we de levertijd vertellen, de koffiemachine bestellen en naar wens laten bezorgen."

Continu een betere klantbeleving

Door de koppeling tussen ASPOS en Magento 2 worden klanten beter geïnformeerd door de gehele customer journey. Van de getoonde beschikbaarheid in Google Shopping tot een exacte levertijd op de webshop of in de winkel. Voor Oldenhof ligt de focus nu op het optimaliseren: het ERP-pakket, de zoekfunctie op de webshop en de mogelijkheden van Tweakwise. Dat is een e-commerce-oplossing waarmee webshops beter kunnen presteren en klanten gerichte suggesties en betere zoekresultaten krijgen.

De vervolgstappen voor Oldenhof zijn het tonen van de beschikbaarheid van de filialen op de website en het verder uitbreiden van de bezorg- en levermogelijkheden. Door de koppeling zijn data over producten, voorraden, klanten en hun bestellingen op alle kanalen gelijk: er is één waarheid. Dat baant ook de weg vrij voor het uitbouwen van de Oldenhof klantenkaart en het neerzetten van een volledig loyaliteitsprogramma.

Heb je ook een Magento 2 webshop die je graag wilt koppelen aan specifiek ERP-pakket? Benieuwd welke omnichannel-mogelijkheden er voor jouw business zijn? Neem direct contact op met Maarten Peeters, hij weet alles van dit project en hoort graag je plannen en wensen.  

Wil je samenwerken?

Laten we er eens over kletsen, onder het genot van een goede kop koffie!

neem contact op