Beacons, voor smartphone gebruik in uw winkel

De steeds kritischer wordende consument wil op zijn wenken bediend worden. Eigenheid staat hoog in het vaandel en men wil service, vooral niet wachten en supersnel veel informatie tot zich nemen. Persoonlijk denk ik dat de pure offline spelers en de pure webwinkels minder profiteren van de mobiele revolutie die momenteel plaatsvind. De pure player zal momenteel nog gelijk of voorlopen maar ik denk dat de grootste winst behaald gaat worden door de ondernemers die het weten te combineren. Smartphone gebruik in de winkel.

05-Jeans-discount

Statistieken

Dankzij het gebruik van smartphones en Beacons kunnen retailers realtime statistieken vergelijken net zoals ze dat bij webwinkels doen maar dan van de fysieke bezoeker in hun eigen winkel of warenhuis. Op deze manier kunnen winkels hun personeel veel efficiënter inzetten. Ook krijgen zo scherp wie precies hun winkel bezoekt, wanneer en met welk doel.

99-Online-Video-Mobile-Video-and-YouTube-Video-Statistics

Beacons worden echt gezien als de oplossing om klanten zogezegd in-store te volgen. Men geeft toestemming voor het ontvangen van kortingen en speciale aanbiedingen. Ook kun je de klanten voorzien van extra productinformatie, branded content en andere notificaties op hun smartphone. Een Beacon is een apparaat dat in een winkel geplaatst kan worden. Deze kan door middel van bluetooth informatie verzenden en ontvangen naar de smartphones in de winkel. Uiteraard moet de winkel bezoeker hier wel eerst toestemming voor geven.

Door het gebruik van Beacons kunnen ondernemers zien waar de klanten zich bevinden in de winkel. Op deze manier kunnen zij gericht de verkopers aansturen en ze plaatsten binnen de afdeling die past bij hun kennis en expertise.

Naast de snelle service van de klant zorgt de verbinding ook voor in-store navigatie. Zo kun je een boodschappenlijstje met persoonlijke wensen en favorieten synchroniseren om eenvoudig al je producten te lokaliseren. Een handige zoekfunctie zorgt er voor dat je snel al je boodschappen gevonden krijgt.

Winkelnavigatie

Natuurlijk dient de app niet alleen voor een goede winkelnavigatie voor de bezoekers. Het gedrag van de klanten is voor retailers enorm belangrijk informatie voor het aanprijzen van hun producten. Uiteraard zijn er tegenwoordig vele manieren om klantgedrag te analyseren, maar door de connectie met de telefoons kan de informatie vertaald worden in verschillende klantgroepen. Zo kun je ze in delen in cross-channel kopers, vaste klanten, klanten van een bepaald geslacht of leeftijd en bijvoorbeeld het land van herkomst.

Het is inmiddels zelfs al mogelijk om te betalen via je app. Dit om het gebruikersgemak van je bezoekers te garanderen. Zo worden zij dus van het moment dat ze binnen stappen tot het moment dat zij weer vertrekken begeleid door de winkel.

game-changing-beacons-retail

Afhaakmomenten

Naast het vereenvoudigen van het aankoopproces in de fysieke winkel moet er online ook eens gekeken worden naar de kansen die men momenteel laat liggen. Een van de belangrijkste afhaakmomenten van het online bestellen is namelijk de betaling. Uiteraard begrijpen we allemaal dat een deel van het afhaken komt door het daadwerkelijk definitief maken van de aankoop en het uitgeven van geld. Maar belangrijker is nog dat het vaak te ingewikkeld is. Zeker als je een aankoop wil doen via je mobiele telefoon. Uit onderzoek is gebleken dan 47% van de online shoppers afhaakt wanneer het afrekenproces te moeilijk is. Daar komt bij dat 63% aangeeft dat kans klein is dat zij dezelfde aankoop via een ander kanaal zullen afnemen bij dezelfde verkoper. Gemiddeld heeft een mobiele gebruiker 140 schermaanrakingen nodig om een bestelling te plaatsen online. Onder andere PayPal is er in geslaagd om dit aantal terug te dringen naar slechts 19 schermaanrakingen. De frictieloze ervaring van het betalen heeft de toekomst. Bedrijven als Uber en OpenTable passen dit perfect toe. Het lastige hiervan voor andere e-commerce bedrijven is dat zij de lat erg hoog leggen en consumenten hierdoor dit gemak gaan verwachten bij andere webwinkels. Vinden zij dit gemak niet bij u? Dan gaan ze naar de concurrent.

Verlaten winkelmandje

Let wel, een verlaten winkelmandje betekend nog geen verloren klant. Het is gebleken dat een consument een winkelmandje vaak gebruikt als een soort wensenlijstje. Wanneer een bezoeker een product in een mandje plaatst is dit een sterk koopsignaal. Men heeft namelijk wel de intentie om te kopen maar haken om verschillende redenen af. Maar liefst 55% van de volle winkelmandjes wordt verlaten: de verbinding met wifi valt weg, onverwacht een telefoontje, vrienden aan de deur, enzovoort… Veel consumenten shoppen mobiel en rekenen af als ze thuis weer hun laptop openklappen of achter de pc zitten. Uit onderzoek blijkt dat 63% van de afhakers echt de intentie heeft om te kopen.

verlaten-winkelmandje

Om er voor te zorgen dat je toch de volle winkelmandjes alsnog verkocht krijgt zijn er een aantal mogelijkheden om dit te stimuleren.  Je kunt denken aan Exit targeting: daarbij herkent het algoritme aan het gedrag van een bezoeker dat hij op het punt staat te vertrekken. Op dat moment kun je ze extra informatie bieden in de vorm van een chat of een extra scherp aanbod. Wat ook veel gebruikt wordt is Retargeting. Gerichte advertenties tonen op andere websites zodat je ze weer terug kunt halen denk hierbij aan Facebook of andere social media kanalen. E-mail retargeting zorgt ervoor dat men een e-mail krijgt met de herinnering dat er een volle winkelmand staat te wachten. Vaak in combinatie met een scherper aanbod.

Het moge duidelijk zijn. In 2015 is het geen keuze meer of je voor online of offline moet gaan. Klanten willen het allebei. Offline kiezen ze voor de beleving en online voor het grote aanbod en de scherpe prijzen. Ook het gemak van het snelle bezorgen is een reden om even online te winkelen. Voor de pure online spelers liggen en nog kansen in het verschiet. De pure offline formule is een strategie die naarmate iedereen online actiever wordt, steeds kanslozer.

 bolcom_vandaag_ophalen-740x400

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.