E-commerce: alles wat je moet weten in 2015

2015 is het jaar van de online ondernemer.

Het jaar waarin het echt is begonnen! Vandaag bespreken we de e-commerce trends van hyper-personalisatie tot content marketing. Webwinkels ondergaan een ware evolutie. De concurrentie is moordend. Het is go big, or go home! De klant is machtiger dan ooit tevoren. Zij bepalen de norm, willen gebruikersgemak en top service bij iedere bestelling en dat ook nog eens op al hun devices. De klant is geen koning meer, de klant is keizer.

Het besef is gekomen dat online shoppen de toekomst is en de e-commerce trends volgen elkaar in rap tempo op. Mobiel internetten speelt hierbij de belangrijkste rol. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel smartphones in omloop een dat aantal blijft groeien. inmiddels zelfs meer dan laptops of de vertrouwde desktop. En dat internetten dat moet snel, heel snel. 75% van de bezoekers van websites met een laadtijd van meer dan 4 seconden komt niet meer terug. Bij mobiel internetten ligt dit zelfs al rond de 1 seconde.

loadingHyper-personalisatie, maatwerk is de toekomst.

Een van de grootste trends die steeds belangrijker gaat worden het komende jaar is hyper-personalisatie. Men weet steeds meer over de klanten die zij bedienen. Daarom kan dit ook steeds persoonlijker. Iedere klant krijgt de service, aandacht en het gebruikersgemak dat zij wensen. Maatwerk is de toekomst. Hoe krapper je markt hoe beter je de bezoeker van je webwinkel kent. Speel hier op in, dit is van doorslaggevend belang voor je succes in 2015. Naast hyper-personalisatie is er nog een opmars gaande namelijk die van mass customization oftewel maatproducten massaal geproduceerd.  “Je bent wat je koopt” verandert definitief in “je koopt wat je bent”. De loyaliteit van je bezoeker zit hem meer in het gebruiksgemak, de persoonlijke touch die ze toe kunnen voegen, men wil zich niet meer spiegelen aan het merk ze willen meer eigenheid. Je favoriete sneakers in de door jou gekozen kleuren en prints, je handtas met eigen ontwerp en een flesje cola met je naam er op. Ze krijgen steeds meer het gevoel mee te hebben geholpen aan het eindproduct waardoor zij eerder geneigd zijn vaker aankopen te doen.
Coca Cola BigBridge

De groei van online verkopen met mobiele devices.

De kleinere spelers op de markt die het puur moeten hebben van het verkopen op de prijs gaan het moeilijk krijgen. Als je een moeilijk definieerbaar publiek hebt en dus geen duidelijk focus kunt bepalen is het moeilijk om te voldoen aan de personalisatie waar de kritische bezoeker om vraagt. Mobiele aankopen oftewel m-commerce groeiden het afgelopen jaar drie keer zo snel als de desktop aankopen. Volgens Business Insider Intelligence zullen de komende feestdagen 13% van alle online verkopen in de VS van smartphones en tablets afkomstig zullen zijn. The E-tailing Group geeft aan dat zelfs 50% van alle shoppers deze feestdagen cadeaus online zullen bestellen via hun smartphone. Een deel van deze toename is te danken aan het responsive maken van de websites. Hierdoor is het smartphone gebruik vereenvoudigd en aanzienlijk toegenomen anderzijds zetten veel retailers in op kortingscoupons en aanbiedingen die zij verzenden naar de smartphone van hun klant. Deze hebben ze immers altijd bij de hand. Het belang van smartphones in de totale verkopen neemt daardoor verder toe. Sommige winkels zetten hiermee in op bezoekers in fysieke filialen, terwijl anderen juist de online verkopen op deze manier stimuleren.

Mobile Shopper BigBridge

Terwijl in m-commerce de rol steeds centraler wordt binnen de totale winkelervaring van de consument zullen we zien dat steeds meer retailers mobiel-vriendelijke webwinkels zullen lanceren, maar ook oplossingen die van het fysieke winkelen een fijnere ervaring zullen maken.

“Als er een boodschap is waarvan ik wil dat iedereen die meekrijgt, is het dat mobiele apparaten steeds belangrijker worden bij e-commerce. We zien een snelle transitie van de desktop naar mobiel, maar deze wordt nog zwaar onderschat… het is waarheen het consumentengedrag zich beweegt.” – Martijn Bertisen (Google).

Content in dienst van je bezoeker.

Schrijfvaardigheid wordt dan ook van doorslaggevend belang. De consument wil geprikkeld worden. Geen ellenlange verhalen over hoe goed je product wel niet is. Gelikte verkooppraatjes zijn passé goed geschreven content daar gaat het om. Content die je aan het lachen maakt, iets bijleert of inspireert. De beste schrijvers weten precies hoe zij de informatie vorm moeten geven. Met name de gestructureerde content is geschikt voor het responsive maken van je website. Steeds vaker beginnen de ontwikkelaars van webwinkels en websites eerst met het denken over de content en daarna pas het design. De content schrijvers worden steeds vaker eerder betrokken bij het proces. Maak je niet druk over of je product de moeite waard is om over te schrijven. Je bent immers zelf begonnen met het verkopen. Dus het is de moeite waard. Bedenk wat degene wil weten die je producten afneemt. Probeer verhalend te schrijven en hou het actueel. Zorg ervoor dat de inhoud van je stuk makkelijk te delen is via social media kanalen voor het grootste bereik.

social-bar-1

Mobile first.

De afgelopen jaren kregen de webwinkels door de alsmaar groter wordende resoluties van de beeldschermen steeds meer ruimte om informatie te tonen. Je pikt de webwinkels die nog niet bezig zijn met de nieuwste trends en vernieuwingen er daarom nu ook zo uit. Door de revolutie die heeft plaatsgevonden in de mobiele telefonie en het gebruik van smartphones is de ruimte van het scherm enorm gekrompen. Alles wat de shop ingewikkeld maakt moet er uit. Steeds vaker beginnen organisaties met een site die alleen geschikt is voor mobiele devices. Zo wordt iedereen gedwongen om na te denken over wat er in de shop moet en welke informatie best achterwegen kan blijven. Grote lappen tekst worden vervangen door icoontjes en kwalitatief goede foto’s. De nadruk blijft te allen tijde op het product en de content wordt de navigatie op de kleine schermpjes.

mobiel online BigBridge

De wensen van de klant centraal.

Bezoekers van webwinkels die producten kopen verwachten steeds vaker een snelle levering tegen een eerlijke prijs of zelfs gratis. Tevens kun je steeds vaker aangeven tussen welke tijden de bezorger welkom is. De hele dag thuis wachten op je nieuwe dvd-speler of stofzuiger is echt niet meer van deze tijd. Vanmorgen besteld, vanavond in huis.

De klant is keizer.

Nieuwsgierig? Wij vertalen deze e-commerce trends naar uw webshop.

Neem contact op

of bel: 024-7009771

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.